Jaki akumulator do diesla, jaki do benzyny? To pytanie niezwykle często zadają sobie początkujący użytkownicy i właściciele samochodów, ale również kierowcy mogący się pochwalić długoletnim stażem. I słusznie, ponieważ istnieją istotne różnice. Co ma pierwszorzędne znaczenie w doborze odpowiedniego akumulatora elektrycznego? Czy warto szukać tańszych zamienników, czy może jednak postawić na renomowaną markę?

Do czego służy akumulator?

Jakie zadanie ma wypełnić omawiane urządzenie w naszym samochodzie? Akumulator to ogniwo galwaniczne, które uwalnia energię elektryczną i zasila prądem nasz pojazd. Może być wielokrotnie ładowany i magazynować prąd. Za przeniesienie energii do samochodu odpowiadają reakcje chemiczne. Aby urządzenie mogło pracować i uwalniać energię, musi być wcześniej naładowane. Nazywa się to cyklami pracy akumulatora. Najprostsze i najbardziej powszechne rozwiązanie to akumulator kwasowo-ołowiowy. Jeśli posiadamy system Start-stop, który z reguły pobiera więcej prądu, lepszym rozwiązaniem są akumulatory AGM.

Jaki akumulator do diesla, jaki do silnika benzynowego?

Jaki akumulator do diesla, jaki do silnika benzynowego?Każdy z producentów samochodów określa specyfikacje i typ akumulatora. Należy trzymać się podanych wytycznych, aby uniknąć niepotrzebnych problemów. Nie oznacza to, że nie możemy znaleźć tańszych zamienników. Jednak warto sprawdzić opinie na ich temat, ponieważ często niska cena idzie w parze z krótką żywotnością, co w efekcie daje nam tylko złudne poczucie oszczędzania. Jak powszechnie wiadomo, samochody z silnikiem diesla wymagają naprawdę wysokiej mocy rozruchowej, przez to oszczędzanie na akumulatorach nie ma najmniejszego sensu. Benzyniak znacznie lepiej radzi sobie z tym problemem, przez co mamy dużo większą gamę wyboru. Ampery i amperogodziny to jednostki, na które trzeba zwrócić uwagę przy doborze odpowiedniego akumulatora. Nawet kupując urządzenie solidnej marki i znanego producenta, nie należy lekceważyć spraw związanych z konserwacją. Zadbany akumulator posłuży nam o wiele dłużej, a my będziemy spokojniejsi, zwłaszcza w zimę, kiedy urządzenia te są podatne na uszkodzenia i rozładowania.

Wybieramy konkretny typ i model akumulatora

No dobrze, wiemy już jaki akumulator powinien być używany w samochodzie z silnikiem diesla a jaki w benzyniaku. Jednak jak konkretnie model wybrać? Na rynku jest tylu producentów i modeli, że wybór może przyprawić nas o ból głowy. Spróbujmy więc wybrać najlepszy dla nas akumulator

Po pierwsze: Technologia budowy akumulatora

Technologia budowy akumulatoraObecnie na rynku możemy zaopatrzyć się w akumulatory produkowane w trzech głównych technologiach. Są to akumulatory z elektrolitem, żelowe oraz akumulatory AGM. Najpopularniejszą konstrukcją są chyba akumulatory z płynnym elektrolitem. Wciąż są one używane w starszych samochodach zasilanych benzyną i olejem napędowym. Nieco bardziej rozwiniętym typem akumulatora jest akumulator żelowy. Do elektrolitu został dodany tutaj żel krzemionkowy, którego celem jest zagęszczenie elektrolitu. Dzięki temu taki akumulator może dłużej działać. Niestety niezbyt nadaje się jako akumulator startowy zatem używany jest głównie poza samochodami osobowymi. Najnowsza technologia budowy akumulatorów, czyli AGM, zakłada uwięzienie elektrolitu w tzw. szklanej macie. Dzięki temu znacznie wzrasta wydajność całej baterii. Są one używane w nowoczesnych pojazdach, które są intensywnie używane.

Po drugie: Parametry

Jeśli wiemy już jaki typ akumulatora będzie najbardziej odpowiedni dla naszego pojazdu to możemy zacząć się zastanawiać nad wyborem odpowiednich parametrów. Wszak każdy samochód jest inny i raczej nie znajdziemy uniwersalnego akumulatora pasującego do każdego auta. Pierwszą rzeczą na jaką powinniśmy zwrócić uwagę są… wymiary akumulatora! Otóż w każdym aucie zagospodarowana jest inna ilość miejsca na podłączenie akumulatora. Może się okazać że jeśli kupimy już wymarzony akumulator nie zmieści się on pod maską naszego samochodu i okaże się, że wyrzuciliśmy pieniądze w błoto. Drugą sprawą jest pojemność. Tutaj musimy wybrać jasno określony parametr. Pojemność nie może być ani za duża ani zbyt mała. Jeśli będzie zbyt duża, samochód nie będzie w stanie go dostatecznie naładować. Jeśli zbyt mała to pojawią się problemy z rozruchem silnika. Przyjęło się, że pojemność akumulatora powinna być maksymalnie kilka procent większa niż ta, którą sugeruje producent samochodu w instrukcji obsługi.

Podsumowanie

Jak więc widać wybór odpowiedniego akumulatora nie jest taki prosty jak by się mogło wydawać. Nie wystarczy kupić pierwszą lepszą baterię. Istotne są wszystkie parametry oraz to w jakim celu będzie on wykorzystywany. Bardzo ważny jest także typ samochodu i rodzaj silnika.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here